JARE
I området dere står i nå, er det lagt ut seks kunstprosjekt i prosess…
De skal ligge her utsatt og disponert for vær og vind frem til mai 2025.
Alle arbeidene er laget i naturmaterialer,
og håpet er at de starter litt på sin nedbrytelse i denne perioden..
I mai 2025 hentes de frem for reparasjon og videre bearbeidelse.
I perioden 21.06.25-29.09.25 skal de stilles ut i Obrestad fyr.
Jeg er takknemlig for at dere lar de ligge i fred.
Skulle det derimot ha skjedd noe med de, er jeg glad for beskjed om dette.
Ta gjerne et bilde og send noen ord om hva som har skjedd.
Jeg gleder meg til resultatet!!
In the area you are standing in now, six art projects in progress have been laid out...
They will lie here exposed to the elements until May 2025.
All the works are made of natural materials, and the hope is that they will begin their decomposition in this period..
In May 2025 they will be brought forward for repair and further processing.
In the period 21.06.25-29.09.25 they will be exhibited in Obrestad lighthouse.
I am grateful that you leave them alone.
If, however, something has happened to them, I would be grateful for information about this.
Feel free to take a picture and send a few words about what happened.
I am looking forward to the result!!
Jeg, tekstilkunstner Hanne Thyholdt, er invitert av
Hå Gamle Prestegård til å ha separatutstilling sommeren 2025
i og rundt Obrestad Fyr.
Som kunstner er jeg opptatt av naturmaterialer, historiske teknikker og verdier som vi ikke lenger er avhengige av,
eller tillegger særlig verdi.
Jeg jobber med tiden som former og omformer,
men som også etterlater sine spor i form av
forgjengelighet, slitasje og forfall.
Jeg jobber med installasjonspregede store flak/tekstiler.
Jeg syr inn små spor eller sting,
utsetter de for uværets herjinger.
Når stormen stilner, samler jeg de opp,
reparerer de og setter spor.
Jeg arbeider intuitivt, med hendene.
Jeg er en pådriver i prosessen, hvor tilsynelatende feil,
plutselig kan vise seg å føre arbeidet i en ny retning.
Jeg er åpen for de veiene materialene tar.
Jeg følger med og hjelper til.
Jeg har en plan - så kan alt skje.
Prosjektet JARE, 2024/25 vil bestå av ca. 7-10 nye verk.
Det som møtte meg da jeg entret fyrmesterboligen første gang
var det store fotoet av alle Framgutta, tatt av Nansen i 1894.
Jeg ble bergtatt.
Ni menn klare for tokt. Mot det uvisse som venter dem.
De har et blikk som tyder på ro, trygghet, men ettertenksomhet.
Det de skjønner er at dette blir ekstremt i alle former. Kulde, vind, råskap.
På seg har de jakker og bukser av ull.
Plagg fra ulla til sauen. Den er skapt for det samme.
Til å kunne være ute i ned til 40 minus
og allikevel holde seg varm.
Dette vet de.
Forholdsvis tynne hinner eller grenser, som stenger det rå ekstreme ute
og bevarer det varme inne.
Dette fascinerer meg.
Plagg av vevede tekstiler, sydd om til unike plagg.
Plaggene bærer allerede med seg en rekke historier.
De vidtner om godt bruk, slitasje og reparasjoner. Nøysomhet og ivaretakelse.
Theodor Claudius Jacobsen var første styrmann ombord og ble etter polferden fyrmester på Obrestad fyr. Han levde og virket der i 20 år og satte tydelige spor.
Jeg fikk ideen om å lage noe rundt dette fotoet.
Om krefter som er utenfor vår kontroll,
og vår trang til å sette preg på tilværelsen,
til å forme våre egne liv og omgivelser,
skape en fremtid.
Om forflytning, oppdagelse, utvikling og frihet.
Om vadmel, tekstil sau, tradisjon, bruk, hinner, grenser.
Jeg skaffet vadmel fra Sjølingstad Uldvarefabrikk AS, Lindesnes.
De etablere seg i 1893, samtidig med fotoet tatt av Nansen.
De produserer fremdeles vadmel som den gangen. De var kjent for sine unike produkter.
Jeg tegnet av fotoet, delte det opp i seks og brodere skissemessig opp bildene av mennene.
Navnet Jæren kommer av det norrøne jaðarr
som betyr 'rand', 'kant' eller 'jare'.
Navnet kan bety 'kanten mot havet'.
Ellers er ordet jare brukt som kanten av en tekstil eller vev.
Jæren, eller «jarelandet»,
grensen mellom det trygge faste landet og det rå ville havet der ute.
I dette «jarelandet» beiter dyra som alltid,
og fremdeles gir de mat, ly og vern
til folka som bor og ferdes der.
Den åpne Jærkysten har til alle tider vært en fryktet kyststrekning,
med mange skipsforlis og redningsaksjoner.
Under krigen ble fyret okkupert av tyskere,
og fyret var slukket mesteparten av tiden.
Gutta står der staute i sine vadmelsklær.
Vevede tekstiler i ull som gir vern og ly for sjøfolk i de mest ekstreme miljøer.
Nye verk tilføres sting,
som blir bilder inspirert av fotoet,
før de legges ut i «jarelandet» nedenfor fyret.
Der skal de ligge i fra okt. 2024-mai 2025,
før de hentes hjem
for videre bearbeidelse og ferdigstillelse.
Sommerverksted ombord i Gavla. En 31 fots kravellbygd gavlbåt, 3 sylindret Marna, 36 hk.
De nye verkene er tenkt montert i eget utstillingsrom i Obrestad Fyr,
de andre verkene i de faste utstillingene i Fyret, som viser fyrhistorie og krigshistorie, ute på gress arealet mellom fyret og havet og i tre av bunkersene på fyrområdet.
Nå i oktober 2024, blir tekstilene pakket sammen og surret inn med hampetau,
som et reivet spedbarn.
Pakkene blir lagt ut i Jarelandet nedenfor Obrestad Fyr.
Der sauene går og beiter. Og de ville høst og vinterstormene treffer land.
Der skal de ligge til det stilner utpå vårparten.
Hentes opp og bli båret hjem.
Pakkene av tekstil skal åpnes opp, og hver og en bli skylt forsiktig. Renset for tang og tare.
De vil være preget. De vil ha alle spor av havet og stormene. Alle kreftene.
Håper og tror jeg…
Fortsettelse følger….
Hanne Thyholdt
Tlf: 99441160
www.lonebekken.no